
 

 

12 Feb 2010 

 

Inaccuracies and Imbalance In the Bay Buzz Article “Dying in Hawke’s Bay” 

 

The above mentioned article is extremely unbalanced and misleading. Presbyterian Support East 

Coast considers that it breaches the principles of reasonable journalism as indicated by the Press 

Council. The Press Council‟s Principles are attached for your information.  Our concerns particularly 

focus on the following principles. 

1. Accuracy 

 

Publications (newspapers and magazines) should be guided at all times by accuracy, fairness and 

balance, and should not deliberately mislead or misinform readers by commission, or omission. 

6. Comment and Fact 

 

Publications should, as far as possible, make proper distinctions between reporting of facts and 

conjecture, passing of opinions and comment. 

I draw your attention to the following concerns within the article and ask that you publish a 

prominent correction and apology on your website and in your next hard copy issue.  

 

 

Detailed Concerns 

  

One 

“Up until this time (Feb 2001) Presbyterian Services had taken a hands off management 

attitude towards Cranford “  

 

This is at best misleading and at worst inaccurate. The staff of Cranford Hospice have always been 

accountable to the CEO of Presbyterian Support. During the 1990s an executive manager from 

Presbyterian Support had oversight of Cranford Hospice and was frequently on site. The Director of 

Cranford has always had regular management supervision meetings with the CEO of Presbyterian 

Support. Your statement implies a significant change in management relationship occurred in 2001 

which is simply not true. 

.................................................................................................................................................................. 

Two 

“From the outset, Cranford was a community asset. The first volunteers came from women‟s 

groups associated with the churches and from the Country Women‟s Institute. Fundraising 

and donations were the sole source of income,”  

 

This is inaccurate and misleading as it fails to mention that Presbyterian Support underwrote any 

shortfall in income for Cranford for the first 10 years of its existence at considerable expense to the 

organisation. 

.................................................................................................................................................................. 

 

 



Three 

 

“A change in Presbyterian Support management also occurred in 2000 with the appointment 

of Shaun Robinson as CEO.  

 

This marked a change in the relationship between PSEC and Cranford which saw PSEC 

assume more and more control over Cranford affairs until arriving at the situation we have 

today, where Cranford staff are directly answerable to the CEO of PSEC.” 

 

This is misleading and inaccurate as it implies that Cranford staff  have not previously been 

accountable to the Presbyterian Support CEO, which is not factually correct. There has always been 

direct line accountability to the PSEC CEO. 

 

In addition Shaun Robinson was appointed CEO in Oct 2002. 

.................................................................................................................................................................. 

 

 Four 

“In August 2007 a Review of Management and Leadership Functions and Structure 

(Harper/Devine) recommended that: “PSEC recognises the dynamic tension between 

Cranford and the rest of PSEC, valuing the individuality and uniqueness of the strong 

Cranford brand and what it offers PSEC while encouraging the development of collaborative 

innovative organisational wide synergies.” 

 

To PSEC this was an invitation to restructure Cranford, and within a year the three top 

positions were filled by new appointments from outside Hawke‟s Bay, old relationships were 

severed, with many people feeling very badly treated.” 

 

This is highly selective use of the material is misleading, inaccurate by omission and totally 

imbalanced. The article implies that PSEC used the “the dynamic tension between Cranford and the 

rest of PSEC” etc as an excuse to restructure Cranford. This is a deliberate misrepresentation of the 

report. The article fails to point out that the report actually recommended a restructure of Cranford. 

Nor does the article indicate any of the issues that the report was investigating that led Harper Divine 

to recommend a restructure. 

.................................................................................................................................................................. 

Five 

”We do not intend to participate in any further debate via the media. We believe that most 

reasonable people would agree with our decision” is how the PSEC Board concluded an 

“open letter to assure the public, staff and supporters that they can have total confidence in 

Cranford Hospice.” (HB Today advert, November 2009)  

 

This is a deliberate misquotation from the PSEC Board letter and a misrepresentation by quoting out 

of context. It represents ”We do not intend to participate in any further debate via the media” as a full 

sentence when in fact the statement was “The recent misguided public criticism diverts energy from 

the important work of caring for patients. This work is the board’s priority and we do not intend to 

participate in any further debate via the media.”  Misquoting out of context in this way is a 

deliberately misleading and inaccurate. 

.................................................................................................................................................................. 

 



Six 

“Presbyterian Support‟s response was to commission a review of Cranford by Dr Sandy 

McLeod, a Palliative Care Physician from Christchurch. Dr McLeod‟s report has not been 

released by PSEC, but what is known is that when he asked staff which regime would they 

rather be under if they were dying – the old or the new – the majority chose the old.” 

 

This section is inaccurate by omission and is misleading in that it does not make clear the distinction 

between “conjecture, passing of opinions and comment” ( principle 6) i.e. but what is known is that 

when he asked staff which regime would they rather be under if they were dying – the old or the new – 

the majority chose the old there is absolutely no evidence provided to substantiate this opinion. 

 

In addition the article fails to mention the conclusion of Dr McLeod‟s report which has been made 

public and which the Bay Buzz had a copy of  i.e. 

“As always there will be room for improvement and refinement of the art of medicine.  I don’t think 

these improvements will be difficult to achieve and indeed I gained the impression that many are 

already being achieved.  The measures in place are having effect. Cranford’s scar from the changes 

will be the staff casualties but, these aside, the future of palliative care services in the Hawke’s Bay 

would appear, to me, to be encouraging.” Dr Sandy McLeod. 

 

This omission totally misrepresents the message of the report and PSECs response to the issues raised 

by Dr Smales. 

.................................................................................................................................................................. 

Seven 

“Keip developed a close working relationship with Shaun Robinson, giving her access to 

confidential information, which caused distress to those involved. She now holds the position of 

Palliative Care Planning and Funding Manager with HBDHB, and is the primary day-to-day 

monitor of Cranford‟s performance … relied upon by senior management to reassure that “all is 

well.” 

 

This statement is misleading and inaccurate by omission. It implies that consulting Dianne Keip in the 

development of ideas for Cranford‟s structure was clandestine and inappropriate.  A range of key 

informants were consulted in the early stages of thinking around the direction and structure of 

Cranford hospice. Dianne Keip‟s role in strategy for palliative care made her an appropriate person to 

consult. 

 

The statement that Ms Keip‟s role at the DHB means she is “relied upon by senior management to 

reassure her that “all is well” implies that her opinion is the only source of monitoring and quality 

assurance used by the DHB in relation to Cranford. This is patently incorrect and ignores the regular 

reporting on patient information, the cycle of  independent quality assurance certification audits (the 

last of which occurred in 2009 and the next scheduled for March 2010) and of contract monitoring 

audits. 

.................................................................................................................................................................. 

Eight 

“Numerous incidents were related where staff  have been treated with disrespect and 

intimidation. Many are convinced there was an orchestrated campaign of „constructive 

dismissal‟ where abusive behaviour was employed as a weapon to move along old time 

employees. Only in past weeks has an employment action brought by three Cranford nurses 

been settled by mediation.” 



 

This statement is inaccurate and misleading. The opening sentence “Numerous incidents were related 

where staff have been treated with disrespect and intimidation” is presented as a statement of fact. 

Allegations of ill-treatment, disrespect and intimidation are serious. PSEC has clear policies and 

procedures to address this and there are employment laws to deal with such issues. No such 

allegations have been made and your article presents no evidence of this behaviour; yet your article 

states as fact that “staff  have been treated with disrespect and intimidation”.  

 

By using the words “Only in past weeks has an employment action brought by three Cranford nurses 

been settled by mediation” the article implies that this resolution is negative and that it supports the 

assertions of staff that there is a campaign of ill-treatment. This is biased unbalanced and misleading. 

.................................................................................................................................................................. 

Nine 

“Also the “reality” in February 2010: The situation remains sufficiently “negative” that a 

mediator has been brought in to help rebuild morale.” 

 

This statement is also inaccurate and misleading. It is factually incorrect to say that a mediator has 

been brought in to Cranford with a brief to improve morale. An independent facilitator has been used 

to run a workshop with staff focusing on change management. This is a very common practise in any 

organisation. 

.................................................................................................................................................................. 

Ten 

He noted that DHB‟s contract is with PSEC and how they deliver their services is up to them … 

“unless we felt there was some threat to the organization that could make that contract difficult 

to deliver.” Clearly, DHB, through Mr Foote, sees no such threat. Why? Because PSEC has 

assured them there is none! 

 

This statement is inaccurate and misleading. As stated above in point Seven above the DHB has a 

wide range of means of monitoring the quality and performance of Cranford Hospice. It is completely 

inaccurate to state that the reason the DHB see no threat is because “ PSEC has assured them there is 

none.” 

.................................................................................................................................................................. 

Eleven 

The inaccuracy  outlined in point Ten above is also repeated in the Bay Buzz Editorial where Mr 

Belford states that the DHB have  

“ passively accepted reassurances from the implicated Presbyterian Support management” 

.................................................................................................................................................................. 

 

Shaun Robinson 

CEO 

Presbyterian Support East Coast 

 

Press Council Principles 

1. Accuracy 

 

Publications (newspapers and magazines) should be guided at all times by accuracy, fairness 



and balance, and should not deliberately mislead or misinform readers by commission, or 

omission. 

2. Corrections 

 

Where it is established that there has been published information that is materially incorrect 

then the publication should promptly correct the error giving the correction fair prominence. 

In some circumstances it will be appropriate to offer an apology and a right of reply to an 

affected person or persons. 

3. Privacy 

 

Everyone is entitled to privacy of person, space and personal information, and these rights 

should be respected by publications. Nevertheless the right of privacy should not interfere 

with publication of matters of public record, or obvious significant public interest. 

 

Publications should exercise care and discretion before identifying relatives of persons 

convicted or accused of crime where the reference to them is not directly relevant to the 

matter reported. 

 

Those suffering from trauma or grief call for special consideration, and when approached, or 

enquiries are being undertaken, careful attention is to be given to their sensibilities. 

4. Confidentiality 

 

Editors have a strong obligation to protect against disclosure of the identity of confidential 

sources. They also have a duty to take reasonable steps to satisfy themselves that such sources 

are well informed and that the information they provide is reliable. 

5. Children and Young People 

 

Editors should have particular care and consideration for reporting on and about children and 

young people. 

6. Comment and Fact 

 

Publications should, as far as possible, make proper distinctions between reporting of facts 

and conjecture, passing of opinions and comment. 

7. Advocacy 

 

A publication is entitled to adopt a forthright stance and advocate a position on any issue. 

8. Discrimination 

 

Publications should not place gratuitous emphasis on gender, religion, minority groups, 

sexual orientation, age, race, colour or physical or mental disability. Nevertheless, where it is 

relevant and in the public interest, publications may report and express opinions in these 

areas. 

9. Subterfuge 

 

Editors should generally not sanction misrepresentation, deceit or subterfuge to obtain 

information for publication unless there is a clear case of public interest and the information 

cannot be obtained in any other way. 



10. Headlines and Captions 

 

Headlines, sub-headings, and captions should accurately and fairly convey the substance of 

the report they are designed to cover. 

11. Photographs 

 

Editors should take care in photographic and image selection and treatment. They should not 

publish photographs or images which have been manipulated without informing readers of the 

fact and, where significant, the nature and purpose of the manipulation. Those involving 

situations of grief and shock are to be handled with special consideration for the sensibilities 

of those affected. 

12. Letters 

 

Selection and treatment of letters for publication are the prerogative of editors who are to be 

guided by fairness, balance, and public interest in the correspondents' views. 

13. Council Adjudications 

 

Editors are obliged to publish the substance of Council adjudications that uphold a complaint.  

 

Note: Editors and publishers are aware of the extent of this Council rule that is not reproduced 

in full here 

 


